دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
20 مهر 1401 - 16:27

بهانه تراشی دشمن برای تحریم

آمریکا در سال‌های اخیر از هر بهانه‌ای برای افزودن به بار تحریم‌ها علیه ملت ایران استفاده نموده است.
کد خبر : 12816

پایگاه رهنما:

 

آمریکا در سال‌های اخیر از هر بهانه‌ای برای افزودن به بار تحریم‌ها علیه ملت ایران استفاده نموده است. رهبر معظم انقلاب نیز به درستی بر بهانه بودن مسئله هسته‌ای اشاره داشتند. در ماه‌های اخیر نیز شاهد استیصال آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بودیم. از این رو کاملا قابل پیش‌بینی بود که آنها در تلاش باشند که راهی جدید برای افزایش تحریم‌ها پیدا کنند. فوت ناراحت کننده خانم مهسا امینی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آمریکایی‌ها برای مشروعیت بخشی به ایجاد دور جدید تحریم‌ها علیه ملت ایران بود.

آمریکا راهی جز تحریم ایران ندارد!

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سران نظام آمریکا تلاش برای حفظ هژمونی خود بر نظام بین المللی است. در سال 2018 میزان درآمد کشور چین، به عنوان مهم‌ترین رقیب آمریکا، از این کشور پیشی گرفته است. در این راستا مهار چین شاید مهم‌ترین برنامه آمریکایی‌ها در حال حاضر باشد. همچنین نقش ایران به عنوان شاهراه ارتباطی آسیای شرقی با اروپا در کنار ظرفیت بی‌نظیر منابع خدادادی نفت و گاز، منجر به این مسئله شده که ورای مسائل ایدئولوژیک، تضعیف ایران یکی از ضروری‌ترین اقدامات جهت پروژه مهار چین ‌باشد. از این رو در می‌یابیم فارغ از بهانه‌های موجود، آمریکا برای حفظ هژمونی اقتصادی خود بر جهان و مهار چین، راهی جز تشدید روزافزون تحریم‌ها علیه ایران ندارد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آمریکا از تمام ابزار خود برای سرکوب همکاری کشورهای دنیا با چین استفاده می‌کند و ایران استثنای این ماجرا نیست. برای مثال اخیرا شاهد برکناری عمران خان رئیس جمهور پاکستان از جانب لابی احزاب نزدیک به آمریکا در این کشور بودیم؛ چرا که وی طرفدار پیوند اقتصادی هر چه بیشتر پاکستان با چین بود.

آمریکا به دنبال مشروعیت بخشی به تحریم‌ها علیه ایران

آمریکا برای افزایش سطح تحریم‌ها نسبت به گذشته نیازمند بهانه‌ای غیر از مسئله هسته‌ای بود. چرا که آمریکا بعد از خروج از برجام با شرایطی استیصال گونه مواجه بود که در جامعه بین‌المللی به عنوان مقصر بر هم خوردن توافق هسته‌ای شناخته می‌شد و از مشروعیت لازم برای تحریم هر چه بیشتر ایران برخوردار نبود. به خاطر همین مسئله آمریکایی‌ها از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی فراوانی برای تغییر زمین بازی تحریم، از هسته‌ای به مسئله حقوق زنان انجام داده بود. بنابراین مرحوم مهسا امینی تنها بهانه‌ای برای تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران خواهد بود.

کانادا تحریم کرد، آمریکا از احتمال تحریم خبر داد

همانطور که قابل پیش‌بینی بود بلافاصله بعد از اغتشاشات اخیر در روزهای گذشته نخست وزیر کانادا از اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران سخن گفت. همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز از اعمال دور جدید تحریم‌ها به دلیل آنچه او نقض حقوق زنان از آن نام می‌برد خبر داد. در کنار همه این مسائل نیز شاهد بیشترین همراهی از جانب کشورهای خارجی در اغتشاشات اخیر نسبت به اغتشاشات گذشته هستیم. از دلایل این امر می‌توان به آماده بودن کامل کشورهای غربی برای آنچه که خود برنامه ریزی کرده بودند اشاره نمود.

اگر به سابق تحریم‌ها علیه ملت ایران نیز نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در سال 88 نیز که آمریکا در مسئله هسته‌ای به استیصال رسیده بود، از حربه تقلب انتخاباتی برای افزایش تحریم‌ها استفاده نمود. البته باز هم تاکید می‌شود این سیاست آمریکا تنها در قبال ایران اجرا نشده، بلکه اخیرا شاهد تحرکات نظامی تایوان از سوی آمریکا هستیم تا با ایجاد تنش بین کشور چین و تایوان برای اعمال تحریم و یا فشار نظامی به کشور چین تولید مشروعیت کند.

افزایش ارتباط ایران با کشورهای شرقی، خطری بالقوه برای نظام آمریکا

با توجه موقعیت ژئوپلتیک حساس ایران، پیشرفت در سایه استقلال اقتصادی ایران می‌تواند خطری بالقوه برای هژمونی آمریکا باشد. در ماه‌های اخیر نیز شاهد تلاش بی‌وقفه نظام برای گسترش مبادلات تجاری با کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه بودیم. چند ثمره این تلاش امضای قراداد 25 ساله بین ایران و چین و عضویت ایران در گروه شانگهای می‌باشد. آمریکا نیز با ترس از احتمال شکوفایی اقتصادی کشور تحت این راهبرد تلاش فراوانی برای بر هم زدن موقعیت ایران در نزد کشورهای آسیای شرقی و میانه می کند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که آمریکا برای جلوگیری از حضور این کشورها خواهد کرد بی ثبات نشان دادن آینده سیاسی ایران است. با این حربه کشورهای غیرهمسو با آمریکا، که ابایی از همکاری با کشور تحت تحریم اقتصادی ندارند، از سرمایه‌گذاری بلند مدت در کشور ما اجتناب خواهند کرد.

در این راستا برخی از ایرانیان خارج از کشور، که عمدتا وابسته به گروهک‌های معاند نظام هستند درخواست تحریم تیم ملی فوتبال ایران به دلیل نقض حقوق زنان را مطرح کردند که نشان از اوج خباثت و تلاش آنان برای رو در رو کردن ملت با نظام می‌دهد.

ارسال نظرات